Zaterdag 3 september 2022

Drakenbootrace Woerden

Hierbij wat informatie over dit evenement, waarvan de opbrengst gaat naar Friends4Owen. (friends4owen.com )

Drakenboten

De originele drakenboot is 12,5 meter lang en 1,15 meter breed. Tijdens dit evenement wordt er gevaren met teams van 8 personen en 1 trommelaar per drakenboot. De teamleden zitten gelijkelijk verdeeld, met aan elke kant van de boot 4 personen. Voorop in de boot zit de trommelaar die het ritme aangeeft en achterop de boot staat een stuurman, van de organisatie.

Een drakenboot is lang en smal. Balans en stabiliteit zijn essentieel. Belangrijk bij het varen is dan ook dat de peddelaars goed op elkaar letten en zo gelijk mogelijk proberen te peddelen.

De teams

Iedereen kan aan de drakenbootrace meedoen, ervaring is niet nodig. De enige vereisten zijn dat alle teamleden moeten kunnen zwemmen.

Op de wal krijgen de deelnemers een korte uitleg en instructie , waarna de teams in de drakenboten mogen stappen.

Daarna volgt tijdens het opvaren naar de start, een duidelijke instructie op het water, in de drakenboot, waarbij meteen de praktijk geoefend wordt. Al snel zal je de slag te pakken krijgen!

Per heat (wedstrijdronde) doen vier drakenboten mee. Ieder team peddelt ten minste twee heats. De twee snelste teams per heat gaan door naar de halve finales. De vier snelste boten uit de halve finales varen uiteindelijk de finale.

Er is een speciale prijs voor het Team met de orgineelste outfit in het teken van Woerden 650 jaar!

Samenwerking

Bij de Drakenbootrace draait het om de samenwerking in het team. Tijdens de race tegen een ander team moeten de 8 peddelaars, de trommelaar en stuurman samen een flinke prestatie leveren: zorgen dat hun boot recht én snel naar de finish vaart, sneller dan de andere boten. Hoe beter de peddelaars erin slagen om synchroon te peddelen, des te eerder bereiken ze dat doel. Het tempo en ritme van het peddelen wordt bepaald door de voorste 2 peddelaars. De trommelaar slaat op het tempo van de voorste 2 peddelaars op de trom, de andere peddelaars moeten dit ritme volgen. Vooral het gelijktijdig insteken van de peddels is dus, naast kracht, bepalend voor de snelheid. Dat maakt het drakenbootvaren dan ook tot een echte teamsport!

Winnaar van 2022 Team Raditeq

Meer informatie over dit evenement kun je vinden onder projecten.

Dank aan de sponsers 2022:

Het Kalsbeek College,     Uijtenwaal/Drieman,      De Gemeente Woerden.